Skąd się bierze satysfakcja zawodowa?

file000471905941Co wpływa na zadowolenie z pracy wśród menedżerów? Uzyskane efekty biznesowe? Okazuje się, że nie tylko. Temperament, cechy charakteru i umiejętności interpersonalne wpływają na zadowolenie z pracy doświadczane przez kadrę kierowniczą. Pierwsze badania tego typu przeprowadzono w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.

 

 

 

Jako HR Business Partner zauważyłam, że uzyskiwane wymierne efekty biznesowe nie zawsze mają związek z zadowoleniem z pracy na stanowisku kierowniczym – opowiada Agnieszka Bott-Alama. W ramach pracy naukowej w SWPS postanowiła sprawdzić jak cechy menedżera, takie jak temperament i kompetencje społeczne, wpływają na zadowolenie z pracy. Pod opieką naukową dr hab. Anny Zalewskiej, prof. SWPS, przebadała 115 przedstawicieli kadry kierowniczej wysokiego lub średniego szczebla, których firmy mieściły się w jedynym z czterech województw: mazowieckim, zachodniopomorskim, łódzkim lub śląskim.

 

Badania pokazały, że ważną rolę odgrywa cecha temperamentu nazywana reaktywnością emocjonalną. Menedżerowie, których cechuje niższa reaktywność emocjonalna (mniejsza wrażliwość i większa odporność emocjonalna) odczuwają więcej pozytywnych emocji w pracy i wyżej oceniają swoje zadowolenie z pracy niż osoby z tendencją do bardziej emocjonalnego reagowania.

 

Co ciekawe, szefowie deklarują mniejszą satysfakcję zawodową i odczuwają mniej pozytywnych emocji w pracy, im bardziej są asertywni. – Z kolei wyższej poznawczej ocenie pracy i lepszemu nastrojowi w pracy sprzyjają umiejętności utrzymywania bliskich kontaktów interpersonalnych – tłumaczy Agnieszka Bott-Alama. Więcej pozytywnych emocji w pracy odczuwają także menedżerowie, którzy posiadają wyższe kompetencje w zakresie tzw. ekspozycji społecznej, przejawiające się np. w umiejętności prezentowania na forum.

 

Jak twierdzi autorka, wyniki badania mogą być przydatne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zwłaszcza w doborze pracowników na stanowiska kierownicze i rozwoju ich kompetencji. – Wyniki pokazują, co na stanowiskach menedżerskich sprzyja zadowoleniu z pracy, a co może je ograniczać. Warto zwracać uwagę na cechy temperamentu kandydatów, przede wszystkim na wrażliwość i odporność emocjonalną oraz pamiętać o rozwoju ich kompetencji społecznych. Menedżerowie wysokoreaktywni, czyli wrażliwi na bodźce wywołujące emocje i mało odporni emocjonalnie, są silnie podatni na stres, dlatego należy zapoznać ich z metodami i technikami radzenia sobie ze stresem, który zwykle na co dzień towarzyszy pracy na stanowisku kierowniczym – dodaje autorka.

 

Ludzie zadowoleni z pracy są bardziej efektywni, bardziej szczęśliwi i żyją dłużej, dlatego ważne jest badanie, od czego to zadowolenie zależy. Wyniki takich badań dostarczają wskazówek, jakie właściwości kształtować u pracowników wykonujących określony charakter pracy oraz jakie warunki stwarzać pracownikom o różnych cechach, aby sprzyjały większemu zadowoleniu z pracy – komentuje dr hab. Anna Zalewska, prof. SWPS.

 

źródło: SWPS

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0